ДО ПИТАННЯ ПРО КРИТЕРІЇ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2023-1-9Ключові слова:
творче мислення, новизна, задача, інформація, творчий процес, стратегіяАнотація
Аналізуються індикатори творчого мислення: об’єктивна новизна і суб’єктивна новизна. Розглядається інтерпретація креативності через новизну і корисність. Формулюється проблемне поле щодо вирішення суперечності стосовно гомогенності – гетерогенності креативності. Здійснюється аналіз чотирьох моделей креативності. Розводяться поняття ефективної новизни і просто новизни. Акцентується увага на функціонуванні стимулів творення ефективної новизни, зокрема володіння способами кодування інформації. Співвідносяться такі фундаментальні критерії для визначення мислення як креативного – продуктивна новизна і неконвекціональне мислення. Аналізується проблема таксономії новизни і чотири типи креативності на основі взяття похідної по відповідній матриці. Презентується інтерпретаційний і розвиваючий потенціал системи КАРУС. Розглядається функціонування стратегій: аналогізування, комбінування, реконструювання, універсальної стратегії, стратегії спонтанних дій, а також особливості реалізації методів заборон і обмежень з метою розвитку творчого мислення в ускладнених умовах. Творче мислення реалізується за допомогою певних інструментів, тому критерієм розвиненості творчого мислення може бути також рівень оволодіння прийомами, способами, стратегіями розв’язування творчих задач, тобто рівень системної організації творчого інструментарію особистості. Відповідно індикаторами розвитку творчого мислення можуть бути такі рівні використання цих засобів: 1) використовуються певні прийоми творчого мислення з метою оволодіння ними як інструментами розв’язування задач; 2) людина володіє засобами творчого мислення, необхідними для вирішення актуальних задач; 3) мають місце прояви стратегій аналогізування, комбінування, реконструювання на різних етапах роботи над задачею: на етапі розуміння її умови, етапі конструювання задуму її розв’язання та на етапі матеріалізації цього задуму. Вектор розвиненості творчого мислення особистості спрямований від ситуативної реалізації певних засобів творчого мислення до стратегіальної організації творчої мисленнєвої діяльності.
Посилання
Cropley A. J. Creativity and cognition: Producing effective novelty. Roeper Review. 1999. Vol. 21. P. 253–260.
Kaufmann G. What to measure? A new look at the concept of creativity. Scandinavian Journ. of Educational Research. 2003. Vol. 47(3). P. 235–251.
Unsworth K. L. Unpacking creativity. Academy of Management Review. 2001. Vol. 26(2). P. 286–297.
Finke R. A., Ward T. B., Smith S. M. Creative cognition. Boston, MA : MIT, 1992.
Mednick S. A. The associative basis of the creative process. Psychol. Review. 1962. Vol. 69. P. 220–232.
Bruner J. S. On knowing. Essays for the left hand. New York : Athaneum, 1967.
Deci E. L., Ryan R. M. The support of autonomy and the control of behavior. Journ. of Personality and Social Psychology. 1987. Vol. 53. P. 1024–1037.
Стратегії творчої діяльності: Школа В. О. Моляко / За заг. ред. В. О. Моляко. Київ : Освіта України. 2008. 702 с.
Функціонування творчого мислення в інформаційно-віртуальному просторі суб’єкта: монографія / В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова та ін.; за ред. В. О. Моляко. Київ, 2021. 165 с.