ПСИХОСОЦІАЛЬНІ СКЛАДНИКИ ІМІДЖУ УСПІШНОЇ ЛЮДИНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-3Ключові слова:
імідж, образ світу, особистісні риси, особистість, успішність, мисленняАнотація
У статті представлено результати психосемантичного дослідження смислової структури іміджу успішної людини та здійснено порівняння його відмінностей серед осіб юнацького віку та віку середньої дорослості. Дослідження спрямоване на аналіз соціально-психологічних компонентів іміджу успішної особистості, оскільки він зазнав значних змін під впливом глобалізаційних процесів. У дослідженні взяли участь 87 осіб, серед яких 47 юнаків і 40 осіб середнього віку. Методологія дослідження базувалася на вивченні психосемантичної структури явлень про успіх. Визначено основні атрибути успішної людини, які можуть використовувати в сучасному світі для популяризації соціально значущих досягнень особистості. Соціально-психологічний образ успішної особи – узагальнений портрет особистості, яка досягає значущих результатів у житті та визнається суспільством як приклад для наслідування. Такий образ формується на основі сукупності внутрішніх якостей, які є бажаними в процесі налагодження соціальної взаємодії. У сучасному суспільстві успіх є багатовимірним феноменом, який охоплює не тільки особистісні якості, а й соціальні досягнення. Дослідження уявлень про успішну особистість дає змогу виявити цінності, що домінують у соціальній свідомості. Асоціативне дослідження допомагає реконструювати структуру уявлень про успіх на основі спонтанних відповідей респондентів. У результаті порівняння отриманих результатів психосемантичної структури іміджу успішної людини можна зробити такі висновки. Для осіб раннього дорослого віку успіх не є процесом; пересічна особа може ідентифікувати лише окремі атрибути успішності, які мають статичні властивості, зокрема кількісні. Особи юнацького віку вважають, що імідж успішної людини складається з окремих соціально-психологічних рис, які сприяють досягненню результатів (є запорукою успіху). Найбільш виразні риси в структурі іміджу успішної людини стосуються соціальної кооперації та міжособистісної взаємодії. Виявлено два основні підходи до уявлень про успіх: процесуально орієнтований та орієнтований на результат. Обидві моделі співіснують у свідомості респондентів і можуть відбивати соціально-культурні установки щодо образу «успішної людини», що підтверджує існування відмінностей у картинах світу представників різних культурних поколінь.
Посилання
Гуляс І. А. Життєвий успіх як соціально-психологічний феномен. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2018. № 41. С. 69–78.
Кириченко В. В. Смислова концептуалізація життєвого успіху у осіб юнацького віку. Психологічні студії. 2024. № 4. С. 45–49.
Ляшенко Н. О., Болотова В. О. Гендерні особливості формування іміджу успішної людини блогерами Instagram та TikTok. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. 2024. Випуск 104. С. 25–41.
Марк Аврелій. Наодинці з собою. Роздуми. Львів : Літопис, 2007. 212 с.
Нохріна І. Теоретичні аспекти понять «успіх» та «успішність» особистості. Ввічливість. Humanitas. 2024. № 3. С. 100–105.
Романовський О. Г. Філософія досягнення успіху. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. 592 с.
Eimermann, M., Lindgren, U., Lundmark, L. Nuancing Holistic Simplicity in Sweden: A Statistical Exploration of Consumption, Age and Gender. Sustainability. 2021. № 13(15). URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/15/8340.
Kozmenko O., Mykhailiuk V., Chernetska-Biletska N. Theoretical and Methodological Model of Downshifting as an Alternative Resource of Self-Realization of a Successful Person in Dimensions of Social Transformations. Insight: The Psychological Dimensions of Society. 2023. № 10. P. 251–273.