СТРАТЕГІЇ ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІНЖЕНЕРІВ-ЕЛЕКТРИКІВ В УСКЛАДНЕНИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-3-2Ключові слова:
конструктологічний підхід, стратегії творчої діяльності інженера-електрика, аналогізування, комбінування, реконструюванняАнотація
У статті описано розроблений В.О. Моляко творчо-конструктологічний підхід до вивчення діяльності людини в ускладнених та екстремальних умовах і представлено деякі психологічні аспекти дослідження діяльності інженера-електрика, який працює в ускладнених умовах на аеродромі. Описано структурно-динамічну модель протікання стратегій творчої розумової діяльності інженерів-електриків й охарактеризовано основні стратегіальні тенденції фахового мислення. Розумова стратегія визначається як психологічне новоутворення, що підкорює когнітивні й емоційно-вольові процеси в одному напрямку, зорієнтованому на розв’язок професійної інженерної задачі. Виділено стратегіальні тенденції розумової діяльності досліджуваних: аналогізування, комбінування та реконструювання. Показано, що стратегії аналогізування протікають з опорою на процеси пам’яті. Розумові дії, спрямовані на роз’єднання частин і з’єднання частин у ціле, комбінації різних властивостей об’єктів характерні для стратегії комбінування. Рівні і види комбінаторних дій обумовлюють якість перебігу творчої діяльності. Стратегія реконструювання проявляється у переконструюванні, у пошуку контрастних рішень, за принципом діяти навпаки та вважається найбільш творчою, оскільки пов’язана з пошуком відмінного від існуючого, дійсно нового елемента, задуму, синтезом контрастів, незвичайним поєднанням елементів, об’єктів чи систем. Показано, що прояви тієї чи іншої стратегії зумовлені низкою суб’єктивних переваг при виборі того чи іншого орієнтиру, способу перетворення конкретної мікроструктури, а також із розподіленням конкретних дій, що сприяють досягненню потрібного результату. Охарактеризовано розроблені експериментальні фахові задачі, які будуть включені у структуру тренінгу фахового творчого мислення майбутнього інженера-електрика.
Посилання
Біла І.М. Психологія творчого конструювання в дошкільному віці : монографія. Київ : Веселка, 2011. 431 с.
Губенко О.В. Теоретико-методологічні основи дослідження психологічних механізмів творчої діяльності (інтегративний підхід). Київ : Вид-во Атопол, 2019. 400 с.
Злівков В.Л., Лукомська С.О., Федан О.В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ : Педагогічна думка, 2016. 219 с.
Карамушка Л.В. Психічне здоров’я персоналу організацій в умовах війни. Київ : Ін-т психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 124 с.
Кириченко В.В. Особистість у сучасному інформаційному суспільстві. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020.
Кокун О.М., Агаєв Н.А., Пішко І.О., Лозінська Н.С., Остапчук В.В. Психологічна робота з військовослужбовцями – учасниками АТО на етапі відновлення. Київ : НДЦ ТП ЗСУ, 2017. 282 с.
Кривопишина О.А. Психологія літературної творчості в юності. Суми : Вид-во Сум ДУ, 2009. 382 с.
Моляко В.О. Творчий потенціал людини як психологічна проблема. Здібності, творчість, обдарованість / за ред. В.О. Моляко, О.Л. Музики. Житомир : Рута, 2006. С. 13–20.
Психологічні закономірності творчого сприймання інформаційних індикаторів реальності: монографія / за ред. Моляко В.О. Київ : Педагогічна думка, 2016. 145 с.
Симоненко С.М. Психологія візуального мислення : дис… докт. психол. наук : 19.00.01 / Південноукраїнський державний університет ім. Мечникова. Одеса, 2005. 462 с.
Стратегії творчої діяльності: школа В.О. Моляко. Київ : Освіта України, 2008. 702 с.
Творча діяльність в ускладнених умовах : науково-методичний посібник / за ред. В.О. Моляко. Київ, 2007. 308 с.
Траверсе Т.М. Психологія політичного мислення: системно-стратегіальний підхід : дис. … докт. психол. наук : 19.00.11 / ІСПП НАПН України. Київ, 2015. 513 с.
Функціонування творчого мислення в інформаційно-віртуальному просторі суб’єкта : монографія / В.О. Моляко, Ю.А. Гулько, Н.А. Ваганова та ін. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. 194 с.