ПСИХОСЕМАНТИЧНА РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ОБРАЗУ ВОРОГА В УКРАЇНСЬКОМУ МЕДІАПРОСТОРІ (ПІСЛЯ ПОЧАТКУ ПОВНОМАСШТАБНОГО ВТОРГНЕННЯ РОСІЇ НА ТЕРИТОРІЮ УКРАЇНИ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2023-1-1Ключові слова:
асоціації, медіапростір, образ ворога, образ світу, повномасштабне вторгнення, психосемантика, репрезентація, світоглядАнотація
У статті було розглянуто підходи до трактування понять «образ світу» та близьких до нього значень у психології в контексті його впливу на формування образу ворога. На основі аналізу наукової літератури розроблено теоретичну модель. Згідно отриманих емпіричних даних було проведено кількісний та якісний аналізи, а також мали значення математичні методи. Зміни у популярності ресурсів споживання контенту відбуваються залежно від вікових характеристик аудиторії. Люди ранньої дорослості найбільш активно використовують соціальні мережі сайти новин та міжособистісні відносини для отримання інформації, тоді як телебачення є найбільш популярним ресурсом серед літнього покоління. Загальний контекст отриманих асоціацій у досліджуваній групі людей ранньої дорослості має досить негативний характер і пов’язаний із репрезентацією ворога, як небезпеки та загрози від потенційного ворога. Серед респондентів літнього віку отримані асоціації вказують на те, що образ ворога сприймається переважно негативно та пов’язується з поняттями зла, фашизму та війни. Після обробки результатів асоціативного експерименту за допомогою факторного аналізу було встановлено, що гіпотеза дослідження про те, чим старше покоління, тим більше воно може мати асоціації, пов’язані із довготривалими історичними подіями минулого. Молодше покоління, яке має досвід життя у більш демократичному середовищі, можуть мати погляди на образ ворога, залежно від актуальних подій дійсно має підтвердження. З огляду на результати контент-аналізу, психосемантична репрезентація образу ворога в українському медіапросторі після початку повномасштабного вторгнення Росії може бути описана як зловісна, ворожа та негативна. Припущення про те, що психосемантична репрезентація образу ворога в медіапросторі залежить від культурно-історичного контексту та соціальної ситуації до та після 2014 року було прийняте. Психосемантична репрезентація образу ворога в українському медіапросторі після повномасштабного вторгнення відображає переважно негативний образ, пов’язаний з конфліктом, агресією та авторитаризмом.
Посилання
Кириченко В. В. Психологія образу ворога у масовій свідомості. «Філософія, релігія та культура в глобалізованому світі» : Всеукраїнська науково-теоретична конференція з міжнародною участю, 23 листопада 2015 року : матеріали доповідей та виступів / за ред. П. Ю. Саух [та ін.]. Житомир : Видавець О. О. Євенок, 2015. С. 69–74.
Кириченко В. В. Психологічні аспекти безпеки особистості в умовах інформаційної війни. Психологія свідомості: теорія і практика наукових досліджень : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 9 грудня 2022 р., м. Київ – Львів – Торунь : Liha - Pres, 2022. С. 44–46.
Артем’єва О. Ю. Основи психології суб’єктивної семантики. За ред. І. Б. Ханіної: Наука. Сенс, 1999. 128 c.
Redfield R. The primitive world view. Proceedings of the American Philosophical Society. 1952. Vol. 96. № 1. P. 30–37.