РОБОТА З ДЖЕРЕЛАМИ ІНФОРМАЦІЇ ЯК ОСНОВА РОЗВИТКУ СПЕЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА СПЕЦІАЛЬНІСТЮ «ПСИХОЛОГІЯ»

Автор(и)

  • Інна Загурська Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-15

Ключові слова:

первинні джерела інформації, вторинні джерела інформації, бібліографія, спеціальні компетентності, професійна діяльність

Анотація

У статті акцентовано на особливостях розмежування різних джерел інформації. Наголошується, що вміння працювати з джерелами інформації є однією з ключових спеціальних компетентностей майбутніх психологів. Самостійний добір літературних джерел, їх критичний аналіз, уміння розподіляти джерела інформації на первинні (першоджерела) та вторинні – основа успішності в майбутній професійній діяльності. Як першоджерела, так і вторинні джерела інформації є важливим складником професійної підготовки фахівців у галузі психології. У статті описано приклади завдань, які пропонують до виконання здобувачам вищої освіти в межах обов’язкової освітньої компоненти «Вступ до спеціальності з основами професійної деонтології». Представлені завдання ілюструють аналіз основних критеріїв, на які здобувачі вищої освіти можуть орієнтуватися, щоб зарахувати джерело інформації до первинного (першоджерела) чи вторинного. Важливим для розуміння особливостей розмежування джерел інформації на первинні й вторинні є ілюстративні пояснення тих ситуацій, коли одне й те саме джерело в одному випадку може мати статус первинного джерела (першоджерела), а в іншому – статус вторинного джерела. Перспективою є подальший аналіз проблеми роботи з джерелами інформації, удосконалення та розробка нових завдань у межах освітньої компоненти «Вступ до спеціальності з основами професійної деонтології», які допоможуть здобувачам вищої освіти розвинути спеціальні компетентності, пов’язані з умінням добирати та диференціювати джерела інформації за критерієм первинності-вторинності. Окрім того, перспективою є конструювання завдань, які допоможуть майбутнім фахівцям розпізнавати та відрізняти третинні джерела інформації від вторинних і первинних, а також розуміти доречність їх використання при написанні різного типу навчальних та наукових робіт. Матеріал статті може бути корисним майбутнім фахівцям у галузі психології, а також усім, хто працює з різними джерелами інформації.

Посилання

Десятов Д. Л. Деякі аспекти використання історичного документа. Історія та правознавство. 2006. № 26. С. 3–7.

Методичні рекомендації до практичних занять та до організації самостійної роботи з обов’язкової освітньої компоненти «Вступ до спеціальності з основами професійної деонтології» / Уклад.: І. С. Загурська, О. М. Савиченко, Ю. П. Пехоцька. Вид. 2-ге, допов. і перероб. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2025. С. 47. URL: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/43045. (Дата перегляду: 25.03.2025).

Мішалова О. Робота над першоджерелами як засіб формування стійких знань і метод розвитку критичного мислення у студентів вищого навчального закладу. Педагогіка вищої та середньої школи. 2013. Вип. 39. С. 75–81.

Освітньо-професійна програма «Психологія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Житомир : ЖДУ імені Івана Франка. 2024. URL: https://eportfolio.zu.edu.ua/media/StudyProgram/357/p8uo8dtz.pdf (Дата перегляду: 21.03.2025).

Романюк М. М. Загальна і спеціальна бібліографія : навчальний посібник / 2-ге вид. Львів : Світ, 2003. 96 с.

Січкаренко Г. Г. Документні джерела інформації: навчальний посібник. Переяслав-Хмельницький, 2018. 212 с.

Словник української мови : [в 11 т.] / Ін-т мовознавства ім. О. О. Потебні; редкол. : І. К. Білодід (голова) [та ін.]. Київ : Наук. думка, 1970–1980. Т. 6 : П-Поїти / ред. тому: А. В. Лагутіна, К. В. Ленець. 1975. С. 339. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0001624. (Дата перегляду: 20.03.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

КОНЦЕПЦІЇ ТА МЕТОДИЧНІ РОЗРОБКИ