ПСИХОДИНАМІЧНІ ТА СОЦІОЛОГІЧНІ ПОГЛЯДИ НА ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-13Ключові слова:
ідентичність, самоідентичність, Я, психодинамічний погляд, соціологічний поглядАнотація
Проблема ідентичності, як одна з найважливіших, обговорюється у двох основних формах – психодинамічній та соціологічній. Ці думки пропонують протилежні, але взаємодоповнювальні погляди на те, як формуються, підтримуються та трансформуються ідентичності. Психодинамічний погляд на ідентичність насамперед асоціюється з психоаналітичною теорією, яку розробив Зиґмунд Фройд, а згодом розвинув Ерік Еріксон. З психодинамічного боку ранні стосунки вважаються основоположними у формуванні ідентичності. З цього погляду ідентичність часто розуміють як результат дії несвідомих сил, раннього досвіду та процесів соціалізації, які формують внутрішнє відчуття особистості. Психодинамічне бачення, як правило, більше зосереджується на внутрішньому світі людини – на тому, як несвідомі думки та емоції формують її поведінку й саморозуміння. На противагу цьому баченню соціологічний погляд на ідентичність робить більший акцент на зовнішніх силах – соціальних, культурних і структурних факторах, які впливають на розвиток ідентичності. Ця думка ґрунтується на працях Вільяма Джеймса, Джорджа Герберта Міда та Чарльза Хортона Кулі. Соціологічний погляд на ідентичність є динамічним, релятивним і вкоріненим у соціальному контексті. Він стверджує, що ідентичність формується через взаємодію з іншими та під впливом ширших соціальних структур. Культурні норми, соціальні ролі й членство в групах відіграють важливу роль у тому, як люди сприймають себе і як їх сприймають інші. Обидві думки мають вирішальне значення для розуміння складності формування ідентичності. Тоді як психодинамічне бачення дає уявлення про особистісний розвиток і внутрішні конфлікти, соціологічне підкреслює соціальну та реляційну природу ідентичності. Разом вони дають більш повне розуміння того, як ми стаємо тими, ким ми є.
Посилання
Cooley Ch. H. Human Nature and the Social Order. London : Forgotten Books, 2018. 474 p.
Cooley Ch. H. Life and the Student / Intro. by J. B. Imber. London : Routledge, 2015. 164 p.
Erikson E. H. Identity, youth and crisis. New York : W. W. Norton Company. 1968. 336 p.
Freud S. The Ego and the Id / Ed.: T. A. Geus. New York : Dover Publications, Inc., 2018. 64 p.
Hamachek D. E. Evaluating Self-Concept and Ego Status in Erikson’s Last Three Psychosocial Stages. Journal of Counseling and Development. 1990. Vol. 68. P. 677–683.
James W. The Principles of Psychology / Intro: G. A. Miller. Harvard : Harvard University Press, 1983. 1328 p.
Leary D. E. William James on the Self and Personality: Clearing the Ground for Subsequent Theorists, Researchers, and Practitioners. In Reflections on the Principles of Psychology: William James after a Century. Eds. W. James, M. G. Johnson, & T. B. Henley. Hillsdale, New York : L. Erlbaum Associates. 1990. P. 101–137.
Lévi-Strauss C. Structural Anthropology / trans. C. Jacobson & B. Grundfest Schoepf. New York : Basic Books; Revised ed. 1974. 410 p.
Masi F de. The Ego and the Id: Concepts and developments. The International Journal of Psychoanalysis. 2023. Vol. 104(6). P. 1091–1100. DOI: 10.1080/00207578.2023.2277024.
Mead G. H. Mind, Self and Society / Ed.: Ch. W. Morris; annotated edition by D. R. Huebner & H. Joas. Chicago : University of Chicago Press. 2015. 562 p.