ПСИХІЧНE ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГІВ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Наталія Портницька Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Ольга Савиченко Житомирський державний університет імені Івана Франка
  • Ірина Тичина Житомирський державний університет імені Івана Франка

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-6

Ключові слова:

психічне здоров’я, емоційний добробут, соціальний добробут, психологічний добробут

Анотація

Дослідження є спільною роботою ГО «Смарт освіта», Житомирського державного університету імені Івана Франка, міжнародної організації «Americares» (за наукового консультування асоційованої професорки Іллінойського університету докторки Тари Пауелл). У статті описано результати дослідження психічного здоров’я освітян у всеукраїнському контексті. Для дослідження використано опитувальник «Стабільність психічного здоров’я – коротка форма», що базується на тривимірній структурі психічного здоров’я, представленій у термінах емоційного, психологічного та соціального добробуту. Вимірювання стану психічного здоров’я українських учителів здійснювалося в процесі реалізації програми Психосоціальної підтримки освітян (PSE) протягом лютого – червня 2024 року. Критеріями включення для участі в дослідженні були педагогічна освіта та робота в системі освіти. Аналіз отриманих даних здійснювався на основі порівняння показників психічного здоров’я вчителів, об’єднаних за критеріями віку, рівня освіти, досвіду роботи, представленості з різних регіонів України, досвіду вимушеного переселення, участі в бойових діях, переживання втрати. Виявлено, що всі досліджувані вчителі мають помірний рівень психічного здоров’я за показниками емоційного та соціального добробуту, а також помірний рівень і рівень процвітання за показником психологічного добробуту. Описано тенденцію зниження з віком відчуття задоволеності життям в українських учителів та протилежну тенденцію збільшення з віком відчуття позитивного особистісного функціонування. Показано, що стан психічного здоров’я вчителів деякою мірою залежить від ланки освіти, у якій вони працюють, а також що наближеність регіону проживання вчителів до лінії фронту впливає на рівень задоволеності життям. Найвищі показники задоволеності життям та позитивного функціонування виявлено в групі освітян, які виїжджали за кордон і повернулися в Україну.

Посилання

Кондратюк С. Емпіричне дослідження психоемоційних станів педагогів в умовах воєнного стану. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. Вип. 18. С. 39–47.

Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій : психологічний практикум / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко, В. І. Лагодзінська, В. М. Івкін, О. С. Ковальчук ; за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 2023. С. 21–23.

Міністерство освіти і науки України. Оцінювання потреб України у сфері освіти : підсумковий звіт (6.05–24.06.2022). Київ : МОН України, 2022. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2022/07/07/Pids.zvit.Otsin.potreb.Ukr.u.sferi.osvity-UK-6.05-24.06.22.pdf.

Носенко Е. Л., Четверик-Бурчак А. Г. Опитувальник «Стабільність психічного здоров’я – коротка форма»: опис, адаптація, застосування. Вісник Дніпропетровського університету. Серія педагогіка і психологія. 2014. Вип. 20. С. 89–97.

Портницька Н., Савиченко О., Тичина І., Макаренко О., Ширяєва Т. Ефективність програми «Психосоціальна підтримка для освітян». Журнал соціальної та практичної психології. 2024. № 4. С. 49–55.

Психосоціальна підтримка для освітян: Програма підвищення кваліфікації психологів закладів освіти. Americares, 2024. 73 с. URL: https://www.resilience.help/wp-content/uploads/2024/03/americares_training_program_school_psychologists_april_2024.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ЕМПІРИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ