ОСНОВНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ПОБУТОВИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Тетяна Калініна КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
  • Алла Яцинік КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-2

Ключові слова:

діти з порушеннями інтелекту, дошкільний вік, соціально-побутові навички, самообслуговування, особиста гігієна, соціальні навички, корекційна робота

Анотація

Статтю присвячено теоретичним основам формування соціально-побутових навичок у дітей дошкільного віку з порушеннями інтелекту. Розглянуто особливості психофізичного розвитку таких дітей, види соціально-побутових навичок та специфіку їх формування, а також проблеми, з якими стикаються діти в процесі навчання. Соціально-побутові навички містять навички самообслуговування (одягання, роздягання, прийом їжі), навички особистої гігієни (купання і догляд за собою), соціальні навички (взаємодія з однолітками та дорослими), які є базовими для повсякденного життя й забезпечують можливість самостійного функціонування дитини. Виявлено, що формування соціально-побутових навичок у дітей з порушенням інтелекту відбувається зі значним відставанням та якісною своєрідністю порівняно з їхніми однолітками з типовим розвитком. Також виявлено, що діти з порушенням інтелекту мають значні труднощі в плануванні, організації та контролі діяльності в побутових ситуаціях. Це вказує на можливість додаткової спеціальної роботи з боку батьків з розвитку виконавчих функцій і навичок саморегуляції. Важливим аспектом формування соціально-побутових навичок є використання індивідуалізованого підходу, який ураховує особливості кожної дитини. Процес формування цих навичок можна умовно поділити на кілька етапів: підготовчий, етап навчання, етап закріплення та автоматизації навичок, етап контролю та корекції. Для якісної та результативної корекційної роботи під час навчання соціально-побутових навичок доцільно знати наявний рівень сформованості навчальних і до навчальних здібностей, важливо проводити якісні тестування, моніторинг й оцінювання розвитку дитини, як у динаміці під час корекції, так і на її початку. Увага приділена питанням співпраці з батьками, їх активної участі в навчальному процесі, проведення консультацій, семінарів та тренінгів для батьків сприяє кращим результатам у формуванні соціально-побутових навичок у дітей. Розглянуто необхідність використання спеціальних методик, індивідуалізований підхід, підтримка мотивації і створення сприятливих умов для формування соціально-побутових навичок у дітей з інтелектуальними порушеннями.

Посилання

Блеч Г. О. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційно-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (програма, методичні рекомендації та дидактичний матеріал з формування уявлень про навколишнє середовище). Киів : 2012. 96 с.

Галецька Ю. В. Формування соціально-побутових навичок у дітей з помірним та тяжким ступенем інтелектуального порушення. Кам’янець-Подільський, 2019. 197 с.

Трикоз С. В., Блеч Г. О. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку. Харків : Вид-во «Ранок», ВГ «Кенгуру», 2018. 40 с.

Литвиненко Л. В. Формування соціально-побутових навичок у дітей з особливими освітніми потребами на основі інноваційних технологій. Інноваційна педагогіка. Львів : Вид-во ЛНУ ім. І. Франка, 2019. Вип. 5. С. 72–79.

Роменська Т. Г. Соціально-побутові навички дошкільників із типовим розвитком та з дитячим церебральним паралічем: теоретичні витоки та сучасні напрями дослідження. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2017. № 9(2). С. 153–167.

Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумово відсталої дитини. Київ : Знання, 2008. 359 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ЕМПІРИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ