MOTIVATION FOR LEARNING ACTIVITIES: AN ANALYSIS OF MODERN THEORIES
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2023-1-6Keywords:
motivation, motives, educational activity, professional orientation, valuesAbstract
The article presents and analyzes modern theories of motivation for learning activities of higher education students. The classification of the main factors of motivation for the educational and professional activity of higher education students, which include personal, pedagogical, professional and socio-psychological factors, is described. The division of motivation for professional activity according to the structural-level principle is determined, and the motivational influences that form the readiness of future specialists for practical activity are established. The main modern view of motivation is based on the theory of self-efficacy, which focuses on convincing a person that he or she is able to complete a task or cope with it. It has been established that the main task in the educational process is not only high professional training of students, but also the holistic development of the individual - a person with an active life position, capable of self-determination, self-development, conscious professional activity and self-regulation. The nature of the motives for students' learning activities is significantly influenced by motivation (both internal and external), focus, meaningfulness, satisfaction with the process, and clear goals. Student success is determined by many factors, including natural abilities and the development of motivation to learn. It is known that there is a rather complex system of interrelationships that, under certain conditions, affects the entire compensatory mechanism of the individual. Thanks to such activities, the lack of abilities is compensated by the development of motivation, which can lead to quite high results in student learning. Correct identification of professional motives, interests, and aptitudes is an important predictor of future career satisfaction. Attitude to the chosen professional activity, motives for its choice are extremely important factors that determine the success of professional training and mastering professional skills in general. The problem of motivation and motives of behavior and activity is one of the main ones in psychology.
References
Rôle de l’autodétermination et des aptitudes scolaires dans la prediction des absences scolaires et l’intention de décrocher / Blanchard C., Pelletier L., Otis N., Sharp E. Revue des sciences de l’éducation, 2004. Vol. 30 № 1. P. 105–123. doi.org/10.7202/011772ar
Іллін Є. П. Мотивація і мотиви. Серія: (Сходи психології). Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2013. 512 с.
Кириченко В. В. Формування картини світу особистості у сучасному інформаційному суспільстві : дис….доктора психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Київ, 2021. 44 с.
Deci E. L., Rya R. M. Handbook of Self-Determination Research. University of Rochester Press. New York : Rochester, 2002.
Кириченко В. В. Психологічні основи професійної адаптації та вибору професії : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 110 с.
Deci L. E., Ryan R. M. Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior. New York, London : Plenum Press, 1985.
Sarrazin P., Pelletier L., Deci, Ryan R. Nourrir une motivation autonome et des conséquences positives dans différents milieux de vie : les apports de la théorie de l’autodétermination. 2011. https://www.researchgate.net/publication/256089059_Nourrir une motivation autonome et des consequences positives dans differents milieux de vie les apports de lat heorie de l'autodetermination
Vio R. Terms of respect for stimulating studentsapos; motivation. http://elbassair.net/downloads/tarbawaiyate/G10/05.pdf
Escriva-Boulley G., Tessier D., Sarrazin, P. Laposengagement de laposélève en EPS, la motivation autodéterminée : https://cardie.web.ac-grenoble.fr/sites/default/files/media-fichiers/2018-09/Escriva-boulley_Tessier_%26_Sarrazin-2018-Engagement%20et%20motivation.pdf
Кочарян О. С., Фролова Є. В., Павленко В. М. Структура мотивації навчальної діяльності студентів : навчальний посібник. Харків, 2011. 40 с.
Микитюк С. О., Микитюк C. C. Мотивація начальної діяльності як ресурс освітнього процесу. Збірник наукових праць Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. 2021. № 76, Т.2. С. 121–126.
Петренко В.В., Василенко О.М. Професійна спрямованість та чинники, що впливають на вибір професії студентами закладів вищої освіти. Актуальні питання соціальної роботи: надбання, проблеми, перспективи: збірник наукових праць студентів та викладачів. Хмельницький, 2020. Вип. 1. С. 90-93.
Кириченко В. В. Особистість у сучасному інформаційному суспільстві : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 245 с.
Karsenti T: 32 stratégies pour agir sur la motivation scolaires des jeunes : http://www.karsenti.ca/32aqisep.pdf
Viau R. La motivation en contexte scolaire / 2e edition. De Boeck, 2015.