SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL FACTORS OF EMOTIONAL BURNOUT AMONG BANK EMPLOYEES: THEORETICAL ANALYSIS AND PRACTICAL GUIDELINES

Authors

  • Valentyn Kalitsynskyi Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-19

Keywords:

professional activity, bank employees, emotional burnout, stress, social and psychological factors

Abstract

The article presents a comprehensive theoretical analysis of the socio-psychological factors influencing the development of emotional burnout among employees of banking institutions. The relevance of the topic is due to the current socio-economic conditions, the increased workload of employees in the banking sector, the frequent changes in the regulatory framework and the emotional tension accompanying professional activities during the period of military operations. The author summarises scientific approaches to the classification of emotional burnout factors and identifies three main groups among them: individual psychological factors, environmental factors and internal organisational factors of the professional environment. Individual psychological factors include selfesteem, stress resistance, adaptability, self-actualisation, perfectionism, anxiety, aggressiveness, level of emotional intelligence, empathy and resilience. External factors include the level of uncertainty, the economic crisis and the impact of military operations. Internal organisational factors of the professional environment are related to the manager’s leadership style, the level of corporate culture, the motivation system and the level of remuneration, interpersonal conflicts and the social and psychological climate in the team. The study pays particular attention to individual psychological factors that are key determinants of the emotional state of bank employees. They influence the emotional stability of the employee. It is these characteristics that determine a person’s ability to adapt to change, maintain productivity under difficult conditions and interact effectively with customers and colleagues. Understanding the role of individual characteristics makes it possible not only to predict the risks of burnout, but also to formulate personalised psychological support strategies for employees. The article also reveals the specifics of the impact of each factor on the emotional state of bank employees, providing examples from practical experience and the results of modern research. As a result of the theoretical analysis, the article substantiates the expediency of conducting an empirical study of the socio-psychological factors of emotional burnout of employees of banking institutions and the development of a programme for its prevention and overcoming by banking professionals. The materials of the article can be used in the practical activities of psychologists, specialists of banking institutions, personnel departments and managers.

References

Бабич О. Основні засади створення корпоративної культури як інструменту управління. Вісник УАДУ. 2003. № 2. С. 449–456.

Війчук Т. Роман. Л. Шляхи формування навчальної мотивації учнів на уроках математики. Молодь і ринок. 2012. № 11 (94). C. 90–93. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2012_11_22 (дата звернення: 16.03.2025).

Войтенко О. В. Розвиток емпатійності у здобувачів психологічної освіти за допомогою методу соціально-психологічного тренінгу. Підготовка педагогів професійного навчання та психологів у закладах вищої освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Київ, 6–7 грудня 2018 р.). Київ : КНЕУ. 2018. С. 147–154.

Грішнова О. А. Економіка праці та соціально-трудові відносини: підручник. Київ : Знання, 2017. 559 с.

Дослідження синдрому «професійного вигорання» у вчителів / Л. М. Карамушка, Т. В. Зайчикова, О. С. Ковальчук, Г. Л. Федосова, О. Ф. Філатова, О. А Філь. Київ : Міленіум, 2004. 24 с.

Кобель З., Водянка Л. Особливості формування та удосконалення соціально-психологічного клімату у підприємницьких структурах. Інвестиції: практика та досвід. 2023. № 5. С. 60–65.

Колтунович T., Чуйко Г. Самоставлення та перфекціонізм як кореляти вигорання вихователів дитячих дошкільних установ. Психологічний часопис. 2022. Т. 8. № 4. С. 7–27.

Максименко С. Д., Соловієнко В. О. Загальна психологія: навч. посіб. Київ: МАУП, 2000. 256 с.

Мала Н. Т. Класифікація стилів керівництва. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2006. № 12 (567). С. 87–91.

Мирончук Н. М. Професійне вигорання викладача вищої школи: чинники, ознаки, способи протидії. Теоретичні і методичні засади розвитку і самовдосконалення особистості педагога-новатора в контексті модернізації нової української школи: збірник. Житомир : Євенок О.О., 2017. С. 62–67.

Наугольник Л. Б. Психологія стресу: підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.

Погарська О. Економіка України в умовах війни. 2023. URL: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/Poharska_pr_01-02.06.2023.pdf?v=4 (дата звернення: 18.03.2025).

Попович І. С. Самооцінка – стрижневий компонент соціальних очікувань особистості. Актуальні питання сучасної педагогіки та психології : наукові дискусії: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Львів, 26–27 вересня 2014 р.). Львів : ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2014. С. 55–58.

Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник: навч. посіб. Київ : Каравела, 2012. 328 с.

Прохоровська С. Мотивація персоналу підприємств в умовах сучасних викликів. Трансформаційна економіка. 2023. № 2 (2). С. 45–48. URL: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2023-2-8 (дата звернення: 17.03.2025).

Психологія особистості: словник-довідник / за ред. П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. Київ, 2001. 329 с.

Соболєв В. О. Менеджмент персоналу в органах внутрішніх справ : навч. посіб. Харків : Еспада, 2007. 472 с.

Соціально-психологічні чинники формування емоційного вигорання у працівників медичного профілю / Литовка В. В., Біланов О. С., Свінцицька Н. Л. та ін. Психологія розвитку та життєстійкості особистості: виклики та нові можливості: зб. наук. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конференції до 110-річчя Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (м. Полтава, 23–24 травня 2024 р.). Полтава, 2024. С. 85–89.

Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації: монографія. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c.

Ткалич М. Г. Психолого-організаційні детермінанти самоактуалізації менеджерів комерційних організацій: автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.10. Київ: Ін-т психології імені Г. С. Костюка АПН України, 2006. 20 с.

Чиханцова О. А. Соціокультурне середовище як чинник розвитку життєстійкості особистості. Соціокультурні та психологічні виміри становлення особистості: матеріали Всеукраїнської (із міжнародною участю) науково-практичної конференції (5–6 жовтня 2017 року, м. Херсон). Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2017. С. 152–153.

Шпак М. М. Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів : монографія. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. 372 с.

Якимчук Б., Рижкова Н. Потенціал самоактуалізації особистості як чинник її емоційного вигоряння. Вісник Національного університету оборони України. 2020. № 1 (54). С. 221–226.

Pereira D., J. Leitão, L. Ramos. Burnout and Quality of Work Life among Municipal Workers: Do Motivating and Economic Factors Play a Mediating Role? Int. J. Environ. Res. Public Health. 2022. № 19 (20). Р. 1–17. URL: 10.3390/ijerph192013035 (дата звернення: 10.03.2025).

Fromm Е. The Anatomy of Human Destructiveness. New-York ; Chicago ; San Francisco : Holt, Rinehart and Winston, 1973. 521 р.

Maslach C., Schaufeli W. B., Leiter M. P. Job burnout. Annual Review of Psychology. 2001. № 52. Р. 397–422.

Mayer J. D., Salovey P. What is emotional intelligence? Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators. 1997. Р. 3–31.

Published

2025-06-27