THEORETICAL ANALYSIS OF THE CATEGORY “SELF-EFFICACY” IN MODERN PSYCHOLOGICAL SCIENCE

Authors

  • Vadym Bovsunovskyi Zhytomyr Ivan Franko State University

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2024-3-15

Keywords:

self-efficacy, competence, motivation, educational environment, psychological well-being, stress, professional burnout, adaptation

Abstract

The article examines the central role of the self-efficacy construct and its impact on human behavior in various spheres of life. It is noted that self-efficacy is a person’s belief in their ability to influence the challenges of the surrounding environment with their own actions. High expectations of effectiveness contribute to the process of adaptation in complex life situations. The mentioned phenomenon has high resource value, and its power exceeds the influence of social factors of the surrounding environment. Highly effective people perceive difficulties as challenges, explaining failures by an insufficient amount of their own efforts. In contrast, individuals with a low level of self-efficacy tend to anxiety, prediction of failures, and self-blame. A high level of self-efficacy affects motivation, thinking, perception of eustress and distress, the choice of effective coping strategies in overcoming difficulties. The level of self-efficacy can change under the influence of the surrounding environment, especially in young people. Self-efficacy is a predictor of professional burnout and a preventive measure in the choice of dependent behavior. Various research directions have been analyzed, which indicate a significant scientific interest in this self-construct and its high theoretical value. Mediated mechanisms that influence the perception of self-efficacy have been identified: personal achievements, vicarious experience, numerous failures, lack of feedback, verbal persuasion, unfavorable style of attribution of successes and failures, upbringing, the physiological state of a person. The role of self-efficacy in sharp stress transitions (forced migration, unemployment), the choice of health behavior, changes in dependent behavior, career choice, and professional development has been analyzed.

References

Бовсуновський В.М. Вплив стресу на самоефективність сучасного вчителя. Soft skills – невід’ємні аспекти розвитку та формування конкурентоспроможності сучасних студентів : матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (Умань, 10 травня 2024 р.) / ред. кол.: Сафін О.Д. та ін. Умань, 2024. С. 14–19.

Бовсуновський В.М. Психологічний супровід вчителів які ефективна стратегія їх професійної діяльності. Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка. Збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, (22–23 лютого 2024 р., м. Полтава). Полтава, 2024. С. 18–20.

Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій. Проблеми сучасної психології. 2015. № 27.

Гальцева Т.О. Види самоефективності особистості: їх характеристика та дослідження. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: психологічні науки. 2015. № 4. С. 110–114.

Кревська О. Мотиваційна детермінація професійної самоефективності особистості. Psychological Prospects Journal. 2017. № 30. С. 86–95.

Креденцер О.В. Вплив професійної самоефективності освітнього персоналу на його суб’єктивне благополуччя в умовах війни. Київський журнал сучасної психології та психотерапії. 2023. № 5 (1). С. 45–54.

Линенко А.Ф. Професійна самоефективність як педагогічна проблема. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2019. № 1 (126). С. 66–72.

Музика О. Ціннісний простір університету і розвиток професійної самоефективності студентів. Освітологічний дискурс. 2023. № 2 (41). С. 185–200.

Резунова О. Педагогічна самоефективність викладача як фактор розвитку навчальної самоефективності здобувачів вищої освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 47. С. 68–72.

Сидоренко О.Б., Федоренко А.Ф., Ханецька Т.І. Самоефективність особистості у виборі копінг-стратегій поведінки. Проблеми сучасної психології. 2019. № 1. С. 112–121.

Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review. 1977. Vol. 84 (2). Р. 191–215.

Bandura A. Social cognitive theory of mass communication. Mediapsychology. 2001. Vol. 3. Р. 265–299.

Bandura A. Social Learning Theory. New Jersey : Prentice Hall, 1977.

Barni D., Danioni F., Benevene P. Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in psychology. 2019. Vol. 10. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01645 (дата звернення: 20.05.2024).

Bong M., Clark R.E. Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist. 1990. Vol. 34. Р. 139–153.

Galindo-Domínguez H., Bezanilla M. J. The Importance of Personality and Self-Efficacy for Stress Management in Higher Education. International Journal of Educational Psychology. 2021. Vol. 10 (3). Р. 247–270.

Hackett G. Self-efficacy in career choice and development. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 232–258.

Jerusalem M., Mittag W. Self-efficacy in stressful life transitions. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 177–201.

Li S. The effect of teacher self-efficacy, teacher resilience, and emotion regulation on teacher burnout: a mediation model. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14.

Marlatt G. A., Baer J. S., Quigley L. A. Self-efficacy and addictive behavior. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 289–315.

Purwanto A. Elementary school teachers performance: how the role of transformational leadership, competency, and self-efficacy? International Journal Of Social And Management Studies. 2022. URL: https://ssrn.com/abstract=4004346 (дата звернення: 27.05.2024).

Schneewind K.A. Impact of family processes on control beliefs. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 114–148.

Schunk D.H., DiBenedetto M.K. Self-efficacy and human motivation. Advances in motivation science. 2021. Vol. 8. Р. 153–179.

Schwarzer R., Fuchs, R. Changing risk behaviors and adopting health behaviors: The role of self-efficacy beliefs. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 259–288.

Smetackova I. Self-Efficacy and Burnout Syndrome Among Teachers. The European Journal of Social & Behavioural Sciences. 2017. Vol. 20 (3). Р. 228–241.

Strecher V.J., McEvoy DeVellis B., Becker M.H., Rosenstock I.M. The role of self-efficacy in achieving health behavior change. Health education quarterly. 1986. Vol. 13(1). Р. 73–92.

Zimmerman B.J. Self-efficacy and educational development. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge :Cambridge University Press, 1995. Р. 202–231.

Published

2024-07-29