FEATURES OF DEVELOPMENT AND VALIDATION OF PERSONALITY TESTS

Authors

  • Andrii Trotsenko

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2023-2-9

Keywords:

test, development, psychometrics, behaviour, scale, sample, correlation coefficient, validity, personality, level of statistical significance, standard deviation, criterion

Abstract

The purpose of the article is to highlight the fundamental principles of developing personality tests. The material acknowledges that Soviet policy did not contribute to the development of psychometrics in Ukraine. As a result, a deficiency of valid and reliable methodologies can be observed. The foreign tests were borrowed without undergoing the process of standardization. Modern research and the development of psychology are impossible without applying objective instruments. Due to this, the author reviewed the key stages of test development. It is important to highlight the necessity of a clear distinguishing of the studied phenomenon and a detailed research of it from all possible sources. Only after this, the development of the very statements can be started. An example of the grid-form tables is provided to facilitate the formulation of questions for the test. The fundamental rules of this process are outlined. It is indicated that it is necessary to formulate clear and straightforward statements that measure specific behavior rather than feelings. They shouldn't contain double negatives. The quality of statements determines the validity of the test. After their development, a pilot study is conducted. The obtained results allow to determine the effectiveness index for each statement and to eliminate the unnecessary ones. A minimum sample size of 85 respondents is suggested to determine correlations if the level of statistical significance is not greater than 0.05. The article presents the main types of validity and methods for establishing them. A valid test measures what it is designed to measure. It’s one of the criteria for the methodology's quality. An example of calculating the Pearson correlation coefficient between the scales of two different methods is also demonstrated. It is usually recommended to achieve multiple types of validity, with their selection depending on the research's possibilities and goals.

References

Бринза І., Кузнєцова О. Психодіагностична методика "Парціальні позиції життєстійкості особистості": результати розробки та апробації. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2020. № 11. Т. 1. С. 14–22. DOI: https://doi.org/10.17721/BSP.2020.1(11).3.

Бурлачук Л. В. Психодіагностика особистості: понятійний апарат та методи дослідження. Психологія і суспільство. 2014. № 4. С. 85–102.

Галян І. Психодіагностика : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2009. 465 с.

Заксер С. Скринінг потенційно травматичних подій та посттравматичного стресового розладу у дітей та підлітків CATS-2. Психічне здоров’я України. URL: https://youtu.be/c1CtOIHcBMw?si=WILRroq0Hj1DEoTh.

Клайн П. Довідковий посібник із конструювання тестів. Введення у психометричне проектування. Київ: ПАН ЛТД, 1994. 276 с.

Климчук В. О. Математичні методи у психології : навчальний посібник для студентів психологічних спеціальностей. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.

Кухар Л. О., Сергієнко В. П. Конструювання тестів : навчальний посібник. Луцьк : 2010. 182 с.

Ловенталь К. М., Льюїс К. А. Введення в психологічні тести і шкали. Київ : Науковий світ, 2022. 210 с.

Мазяр О. В. Основи психометрики : курс лекцій. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2022. 108 с.

Мазяр О. В., Кириченко В. В. Шкала особистісної динаміки: перевірка надійності паралельних форм. Габітус. 2023. № 46. С. 176–180.

Руденко В. М. Математична статистика : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2021. 304 с.

Anastasi A., Urbina S. Psychological testing. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1997. 736 p.

Cohen J. A power primer. Psychological Bulletin. 1992. Vol. 1(112). P. 155–159. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155.

Cohen J. Things I have learned (so far). American Psychologist. 1990. Vol. 12(45). P. 1304–1312. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.12.1304.

Cronbach L. J., Meehl P. E. Construct validity in psychological tests. Psychological Bulletin. 1955. Vol. 52(4). P. 281–302. DOI: https://doi.org/ 10.1037/h0040957.

Cronbach L. J. A validation design for qualitative studies of personality. Journal of Consulting Psychology. 1948. Vol. 12(6). P. 365–374. DOI: https://doi.org/ 10.1037/h0059005.

Guilford J. P. Factor analysis in a test-development program. Psychological Review. 1948. Vol 55(2). P. 79–94. DOI: https://doi.org/ 10.1037/h0056564.

Eysenck H. J. Criterion analysis – an application of the hypothetico-deductive method in factor analysis. Psychological Review. 1950. Vol. 57(1). P. 38–53. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0057657.

Redican E., Sachser C., Pfeiffer E., Martsenkovskyi D., Hyland P., Karatzias T., Shevlin M. Validation of the Ukrainian caregiver-report version of the Child and Adolescent Trauma Screen (CATS) in children and adolescents in Ukraine. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. 2023. Vol. 15. DOI: https://doi.org/10.1037/tra0001570.

Published

2023-12-27