МОТИВАЦІЯ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ТЕОРІЙ

Автор(и)

  • Оксана Лавринюк
  • Віктор Кириченко

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2023-1-6

Ключові слова:

мотивація, мотиви, навчальна діяльність, професійне спрямування, цінності

Анотація

У статті наведено та проаналізовано сучасні теорії мотивації до навчальної діяльності здобувачів вищої професійної освіти. Описано класифікацію основних факторів мотивації навчально-професійної діяльності здобувачів освіти вищих навчальних закладів, які містять особистісні, педагогічні, професійні та соціально-психологічні фактори. Визначено поділ мотивації до професійної діяльності за структурно-рівневим принципом, та встановлені мотиваційні впливи, які формують у майбутніх фахівців готовність до практичної діяльності. Основний сучасний погляд на мотивацію базується на теорії самоефективності, яка зосереджена на переконанні людини у тому, що він або вона здатні виконати завдання або впоратися з ним. Встановлено, що основним завданням в освітньому процесі є не лише висока професійна підготовка здобувачів освіти, а й цілісний розвиток особистості – особистості з активною життєвою позицією, здатної до самовизначення, саморозвитку, свідомої професійної діяльності та саморегуляції. На характер мотивів до навчальної діяльності здобувачів освіти значно впливає мотивація (як внутрішня так і зовнішня), спрямованість, осмисленість, задоволення процесом та чіткі цілі. Успішність студентів обумовлюється багатьма чинниками, зокрема природними здібностями та розвитком мотивації до навчання. Відомо, що існує досить складна система взаємозв’язків, яка за певних умов впливає на весь компенсаторний механізм особистості. Завдяки такій діяльності недостатня кількість здібностей компенсується розвитком мотивації, внаслідок чого можуть досягатися досить високі результати у навчанні студента. Правильне виявлення професійних мотивів, інтересів і схильностей є важливим прогностичним чинником задоволеності професією в майбутньому. Відношення до обраної професійної діяльності, мотиви її вибору є надзвичайно важливими чинниками, що зумовлюють успішність професійного навчання та опанування професійними навичками вцілому. Проблема мотивації і мотивів поведінки та діяльності - одна із основних у психології.

Посилання

Rôle de l’autodétermination et des aptitudes scolaires dans la prediction des absences scolaires et l’intention de décrocher / Blanchard C., Pelletier L., Otis N., Sharp E. Revue des sciences de l’éducation, 2004. Vol. 30 № 1. P. 105–123. doi.org/10.7202/011772ar

Іллін Є. П. Мотивація і мотиви. Серія: (Сходи психології). Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2013. 512 с.

Кириченко В. В. Формування картини світу особистості у сучасному інформаційному суспільстві : дис….доктора психол. наук : 19.00.01 / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Київ, 2021. 44 с.

Deci E. L., Rya R. M. Handbook of Self-Determination Research. University of Rochester Press. New York : Rochester, 2002.

Кириченко В. В. Психологічні основи професійної адаптації та вибору професії : навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2015. 110 с.

Deci L. E., Ryan R. M. Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior. New York, London : Plenum Press, 1985.

Sarrazin P., Pelletier L., Deci, Ryan R. Nourrir une motivation autonome et des conséquences positives dans différents milieux de vie : les apports de la théorie de l’autodétermination. 2011. https://www.researchgate.net/publication/256089059_Nourrir une motivation autonome et des consequences positives dans differents milieux de vie les apports de lat heorie de l'autodetermination

Vio R. Terms of respect for stimulating studentsapos; motivation. http://elbassair.net/downloads/tarbawaiyate/G10/05.pdf

Escriva-Boulley G., Tessier D., Sarrazin, P. Laposengagement de laposélève en EPS, la motivation autodéterminée : https://cardie.web.ac-grenoble.fr/sites/default/files/media-fichiers/2018-09/Escriva-boulley_Tessier_%26_Sarrazin-2018-Engagement%20et%20motivation.pdf

Кочарян О. С., Фролова Є. В., Павленко В. М. Структура мотивації навчальної діяльності студентів : навчальний посібник. Харків, 2011. 40 с.

Микитюк С. О., Микитюк C. C. Мотивація начальної діяльності як ресурс освітнього процесу. Збірник наукових праць Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого. 2021. № 76, Т.2. С. 121–126.

Петренко В.В., Василенко О.М. Професійна спрямованість та чинники, що впливають на вибір професії студентами закладів вищої освіти. Актуальні питання соціальної роботи: надбання, проблеми, перспективи: збірник наукових праць студентів та викладачів. Хмельницький, 2020. Вип. 1. С. 90-93.

Кириченко В. В. Особистість у сучасному інформаційному суспільстві : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2020. 245 с.

Karsenti T: 32 stratégies pour agir sur la motivation scolaires des jeunes : http://www.karsenti.ca/32aqisep.pdf

Viau R. La motivation en contexte scolaire / 2e edition. De Boeck, 2015.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-22