ХУДОЖНІ ОРІЄНТАЦІЇ СТУДЕНТІВ З РІЗНИМИ ТИПАМИ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-4-6Ключові слова:
художня діяльність, художні орієнтації, естетична чутливість, депресія, типи особистості.Анотація
Анотація. У сучасному мінливому, турбулентному світі особливої уваги потребують ті властивості, що забезпечують збереження, гармонійний розвиток і цілісність особистості, виступають орієнтирами у подоланні суперечностей, які виникли на шляху. Засобом усвідомленого подолання суперечностей є творчість, а однією з її форм – художня діяльність. В основі як створення, так і сприймання продуктів естетичної творчості лежать перцептивно-мисленнєві стратегії та художні орієнтації, які, своєю чергою, забезпечують презентацію особистості автора у художньому творі через його естетичні якості. Мета публікації – дослідити й описати відмінності у художніх орієнтаціях здобувачів вищої освіти з різними типами особистості за співвідношення естетичної чутливості та депресії. Для цього обрано типологію за співвідношенням естетичної чутливості та депресії як інтегральних властивостей особистості та індивідності (Подшивайлов Ф. М., Подшивайлова Л. І., Шепельова М. В.). За підсумками вивчення домінуючих художніх орієнтацій студентів із різними типами особистості виявлено, що здобувачі вищої освіти з різними типами особистості за співвідношенням естетичної чутливості та депресії мають відмінності у домінуючих художніх орієнтаціях, а саме виявлено найвищі показники прояву усіх художніх орієнтацій у здобувачів вищої освіти, що належать до типу «Індивідність». Студенти, що належать до типу «Аватарність» (разом із типом «Індивідність»), мають найвищу серед усіх типів орієнтацію на смислове навантаження твору. Такий результат вказує на те, що представники цих типів потребують більш виразних проявів цих художніх якостей у творах живопису. Студенти, що належать до типів «Вітальність» та «Особистість», мають приблизно однакові, помірно виражені художні орієнтації, що свідчить про їхню відкритість до сприймання і готовність до співтворчості з автором твору.
Посилання
Завгородня О. В. Функціонування образотворчого мислення людини в умовах загрозливої невизначеності. Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності : монографія / В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова та ін.; за ред. В. О. Моляко. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. С. 172–200.
Моляко В. О. Творча конструктологія (пролегомени). Київ : Освіта України, 2007. 368 с.
Павлюк М. М., Шепельова М. В. Сучасні психологічні технології надання психологічної допомоги сім’ям постраждалих у подоланні складних життєвих обставин : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2020. 90 с.
Подшивайлов Ф. М., Подшивайлова Л. І., Шепельова М. В. Психологічна характеристика типів студентів за співвідношенням інтегральних властивостей особистості та індивідності. Психологічний часопис. 2020. Т. 6, № 7 (39). С. 61–84. DOI: https://doi.org/10.31108/1.2020.6.7.6.
Подшивайлова Л. І., Шепельова М. В. Особистість студента як індикатор освітнього середовища сучасної України. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ : Фенікс, 2020. Т. XII: Психологія творчості. Випуск 27. С. 220–236.
Подшивайлова Л. І., Шепельова М. В. Перцептивно-мисленнєва стратегія як властивість особистості. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ: Видавництво «Фенікс», 2017. Т. ХІІ: Психологія творчості. Вип. 23. С. 263–277.
Шепельова М. В. Прояви естетичної чутливості як інтегральної властивості особистості. Габітус. 2023. Вип. 52. C. 51–55. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.52.
Шепельова М. В. Особистість у кризових умовах: можливості діагностики та рекреації. Теоретичні та практичні аспекти соціально-психологічного супроводу особистості в умовах кризи : монографія / О. В. Дробот,
І. М. Біла, О. В. Костюченко та ін. ; за наук. ред. проф. О. В. Дробот. Riga : Baltija Publishing, 2024. Р. 33–71.
Шепельова М. В. Методичні матеріали для діагностики та розвитку здатності студентів до художньої діяльності. Стимулювання творчого сприймання інформації : методичні рекомендації / В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова та ін. ; за ред. В. О. Моляко. Київ, 2018. С. 47–53. URL: http://lib.iitta.gov.ua/ 712862/
Шепельова М. В. Прояви перцептивно-мисленнєвих стратегій та художніх орієнтацій як показник здатності студентів до художньої діяльності. Проектування розвитку та психолого-педагогічного супроводу обдарованої особистості : матеріали ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 14–15 травня 2019 року, с. Пришиб Кременчуцького району Полтавської області. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. С. 117–127.
Шепельова М. В. Прояви перцептивно-мисленнєвих стратегій у художній діяльності студентів. Перцептивно-мисленнєві стратегії творчого конструювання інформаційних систем у навчальній та трудовій діяльності : монографія / В. О. Моляко, Ю. А. Гулько, Н. А. Ваганова та ін. ; за ред. В. О. Моляко. Київ, 2018. С. 106–123. URL: http://lib.iitta.gov.ua/712092/.
Alwan S. H., Hasina M. J. The role of artistic activities in developing the academic achievement of middle school students. International Journal of Health Sciences. 2022. Vol. 6(5). P. 6914–6943. https://doi.org/10.53730/ijhs.v6nS5.10203.
Girardin E. Positive Psychology Arts Activities: Creative Tools for Practice and Supervision. Canadian Journal of Art Therapy. 2020. Vol. 33(2). P. 92–94. https://doi.org/10.1080/26907240.2020.1844469.
Guo Y. Potentials of arts education initiatives for promoting emotional wellbeing of Chinese university students. Frontiers in Psychology. 2024. Vol. 15. 15. Р. 1349370. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1349370.
Smith Sh. Relationship between Artistic Expression and Mental Well-being. International Journal of Humanity and Social Sciences. 2024. Vol. 2(4). P. 11–22. https://doi.org/10.47941/ijhss.1880.