ВІКОВІ ВІДМІННОСТІ ВЕРБАЛЬНОЇ ДИНАМІКИ МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-4-2Ключові слова:
мислення, когнітивний розвиток, вербальна динаміка, вербальна активність, вікові відмінності.Анотація
Анотація. У статті проаналізовано питання вікових особливостей вербальної динаміки. Вербальна продуктивність мислення об’єктивується у кількості вживаних слів під час виконання когнітивного завдання. Статистично значущі відмінності у результатах дослідження чотирьох вікових груп (n=120) не спостерігаються (р>0,05). Це певною мірою суперечить деяким опублікованим даним, відповідно до яких неодмінно відбувається вікове зниження вербальної активності. Ми схильні пояснювати таку розбіжність результатів тим, що під час дослідження когнітивна діяльність була відносно нетривалою (25-50 хвилин), а запропоноване завдання не передбачало значної когнітивної складності (завдання передбачало творчий характер діяльності, не мало ідеального чи правильного зразка виконання). Методика дослідження полягала у тому, що перед досліджуваними ставилося завдання сформулювати 15 речень в оповіданні, яке містить пропуски речень. Пропущеними у завданні є всі парні речення. Результати дослідження показали незначне внутрішньогрупове зростання вербальних показників. Ця тенденція спостерігається у всіх вікових групах досліджуваних, крім групи осіб похилого віку. Група осіб похилого віку виявляла рівномірність вербальної продуктивності. Разом із тим встановлено, що вербальна динаміка за віковим критерієм має незначну спадаючу тенденцію, крім групи осіб похилого віку. Найменшу стабільність вербальної активності демонструють особи юнацького віку. Водночас юнаки мають найвищі показники вербальної продуктивності на всіх етапах завдання. На нашу думку, це пов’язано з порівняно вищою пластичністю їхніх вербальних здібностей. Група осіб середнього віку демонструє найбільш стабільні результати вербальної динаміки. В осіб похилого віку простежується рівномірність даних, але з більшою внутрішньогруповою варіативністю показників, ніж у групі осіб середнього віку.
Посилання
Мазяр О. «Методика текстуальних розривів» як метод вивчення процесуальних характеристик мислення. Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності : матеріали ХХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Київ, 30 травня 2023 року / за ред. В. О. Моляко. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2023. С. 67–69.
Мазяр О. Зв’язок мислення та академічної успішності. Актуальні питання розвитку особистості: сучасність, інновації, перспективи : збірник наукових праць за матеріалами Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Житомир, 25 квітня 2023 р. / ред. колегія: Л. Котлова, С. Дмитрієва, С. Максимець. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2023. С. 198–199.
Alwin D. F., McCammon R. J. Aging, Cohorts, and Verbal Ability. The Journals of Gerontology: Series B. 2001. Vol. 56, № 3. Р. 151–161.
Arbuckle T. Y., Gold D. P. Aging, inhibition, and verbosity. Journals of Gerontology. 1993.Vol. 48, № 5. P. 225–232. https://doi: 10.1093/geronj/48.5.p225.
Burke D. M., Shafto M. A. Aging and Language Production. Current Directions in Psychological Science. 2004. Vol. 13, № 1. Р. 21–24. https://doi: 10.1111/j.0963-7214.2004.01301006.x.
Cerella J. Information processing rates in the elderly. Psychological Bulletin. 1985. Vol. 98, № (1). Р. 67–83. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.1.67.
Gerard L., Zacks R. T., Hasher L., Radvansky G. A. Age deficits in retrieval: The fan effect. Journal of Gerontology. 1991. Vol. 46, № 4. P. 131–136. https://doi.org/10.1093/geronj/46.4.P131.
Jensen A. R. The g factor: The science of mental ability. London : Praeger Publishers/Greenwood Publishing Group, 1998. 660 р.
Kemper S., Sumner A. The structure of verbal abilities in young and older adults. Psychology and Aging. 2001. Vol. 16, № 2. Р. 312–322.
Lindenberger U., Mayr U., Kliegl R. Speed and intelligence in old age. Psychology and Aging. 1993. Vol. 8, № 2. Р. 207–220. https://doi.org/10.1037/0882-7974.8.2.207.
Ramscar M., Hendrix P., Shaoul C., Milin P., Baayen H. The myth of cognitive decline: Non-linear dynamics of lifelong learning. Topics in Cognitive Science. 2014. Vol. 6, № 1. Р. 5–42.
Salthouse T. A. The processing-speed theory of adult age differences in cognition. Psychological Review. 1996. Vol. 103, № 3. Р. 403–428. https://doi.org/10.1037/0033-295X.103.3.403.
Süß H.-M., Oberauer K., Wittmann W. W., Wilhelm O., Schulze R. Working-memory capacity explains reasoning ability and a little bit more. Intelligence. 2002. Vol. 30, № 3. Р. 261–288. https://doi.org/10.1016/S0160-2896(01)00100-3.
Verhaeghen P., Cerella J. Aging, executive control, and attention: a review of meta-analyses. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2002. Vol. 26, № 7. Р. 849–857. https://doi: 10.1016/s0149-7634(02)00071-4.