ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ КАТЕГОРІЇ «САМОЕФЕКТИВНІСТЬ» У СУЧАСНІЙ ПСИХОЛОГІЧНІЙ НАУЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-3-15Ключові слова:
самоефективність, компетентність, мотивація, освітнє середовище, психологічне благополуччя, стрес, професійне вигорання, адаптаціяАнотація
У статті розглянуто центральну роль конструкту самоефективності та його вплив на поведінку людини у різних сферах життя. Зазначено, що самоефективність – це віра індивіда у свою здатність впливати на виклики навколишнього середовища власними діями. Високі очікування ефективності сприяють процесу адаптації у складних життєвих ситуаціях. Зазначений феномен має високе ресурсне значення, а його сила перевищує вплив соціальних факторів навколишнього середовища. Високоефективні особи сприймають труднощі як виклики, пояснюючи невдачі недостатньою кількістю власних зусиль. На противагу цьому, індивіди з низьким рівнем самоефективності схильні до тривожності, прогнозування невдач і самозвинувачення. Високий рівень самоефективності впливає на мотивацію, мислення, сприйняття еустресу та дистресу, вибір ефективних копінг-стратегій у подоланні труднощів. Рівень самоефективність може змінюватися під впливом навколишнього середовища, особливо у молодих людей. Самоефективність є предиктором професійного вигорання та запобіжником у виборі залежної поведінки. Проаналізовано різні напрямки досліджень, які вказують на значний науковий інтерес до цього самоконструкту та його високу теоретичну цінність. Визначено опосередковані механізми, що впливають на сприйняття самоефективності: особисті досягнення, вікарний досвід, численні невдачі, відсутність зворотнього зв’язку, вербальне переконання, несприятливий стиль атрибуції успіхів і невдач, виховання, фізіологічний стан людини. Проаналізовано роль самоефективності у різких стресових переходах (вимушена міграція, безробіття), виборі поведінки щодо здоров’я, зміні залежної поведінки, виборі кар’єри, розвитку професії.
Посилання
Бовсуновський В.М. Вплив стресу на самоефективність сучасного вчителя. Soft skills – невід’ємні аспекти розвитку та формування конкурентоспроможності сучасних студентів : матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (Умань, 10 травня 2024 р.) / ред. кол.: Сафін О.Д. та ін. Умань, 2024. С. 14–19.
Бовсуновський В.М. Психологічний супровід вчителів які ефективна стратегія їх професійної діяльності. Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка. Збірник тез ІV Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, (22–23 лютого 2024 р., м. Полтава). Полтава, 2024. С. 18–20.
Бондарчук О.І. Організаційно-професійні особливості самоефективності керівників освітніх організацій. Проблеми сучасної психології. 2015. № 27.
Гальцева Т.О. Види самоефективності особистості: їх характеристика та дослідження. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: психологічні науки. 2015. № 4. С. 110–114.
Кревська О. Мотиваційна детермінація професійної самоефективності особистості. Psychological Prospects Journal. 2017. № 30. С. 86–95.
Креденцер О.В. Вплив професійної самоефективності освітнього персоналу на його суб’єктивне благополуччя в умовах війни. Київський журнал сучасної психології та психотерапії. 2023. № 5 (1). С. 45–54.
Линенко А.Ф. Професійна самоефективність як педагогічна проблема. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2019. № 1 (126). С. 66–72.
Музика О. Ціннісний простір університету і розвиток професійної самоефективності студентів. Освітологічний дискурс. 2023. № 2 (41). С. 185–200.
Резунова О. Педагогічна самоефективність викладача як фактор розвитку навчальної самоефективності здобувачів вищої освіти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». 2022. № 47. С. 68–72.
Сидоренко О.Б., Федоренко А.Ф., Ханецька Т.І. Самоефективність особистості у виборі копінг-стратегій поведінки. Проблеми сучасної психології. 2019. № 1. С. 112–121.
Bandura A. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review. 1977. Vol. 84 (2). Р. 191–215.
Bandura A. Social cognitive theory of mass communication. Mediapsychology. 2001. Vol. 3. Р. 265–299.
Bandura A. Social Learning Theory. New Jersey : Prentice Hall, 1977.
Barni D., Danioni F., Benevene P. Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in psychology. 2019. Vol. 10. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01645 (дата звернення: 20.05.2024).
Bong M., Clark R.E. Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist. 1990. Vol. 34. Р. 139–153.
Galindo-Domínguez H., Bezanilla M. J. The Importance of Personality and Self-Efficacy for Stress Management in Higher Education. International Journal of Educational Psychology. 2021. Vol. 10 (3). Р. 247–270.
Hackett G. Self-efficacy in career choice and development. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 232–258.
Jerusalem M., Mittag W. Self-efficacy in stressful life transitions. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 177–201.
Li S. The effect of teacher self-efficacy, teacher resilience, and emotion regulation on teacher burnout: a mediation model. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14.
Marlatt G. A., Baer J. S., Quigley L. A. Self-efficacy and addictive behavior. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 289–315.
Purwanto A. Elementary school teachers performance: how the role of transformational leadership, competency, and self-efficacy? International Journal Of Social And Management Studies. 2022. URL: https://ssrn.com/abstract=4004346 (дата звернення: 27.05.2024).
Schneewind K.A. Impact of family processes on control beliefs. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 114–148.
Schunk D.H., DiBenedetto M.K. Self-efficacy and human motivation. Advances in motivation science. 2021. Vol. 8. Р. 153–179.
Schwarzer R., Fuchs, R. Changing risk behaviors and adopting health behaviors: The role of self-efficacy beliefs. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge : Cambridge University Press, 1995. Р. 259–288.
Smetackova I. Self-Efficacy and Burnout Syndrome Among Teachers. The European Journal of Social & Behavioural Sciences. 2017. Vol. 20 (3). Р. 228–241.
Strecher V.J., McEvoy DeVellis B., Becker M.H., Rosenstock I.M. The role of self-efficacy in achieving health behavior change. Health education quarterly. 1986. Vol. 13(1). Р. 73–92.
Zimmerman B.J. Self-efficacy and educational development. Self-efficacy in changing societies / A. Bandura (Ed.). Cambridge :Cambridge University Press, 1995. Р. 202–231.