ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ ДО РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ У ПРОЦЕСІ ТВОРЧОЇ МИСЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Тетяна Третяк Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2025-5-8

Ключові слова:

творче мислення, задача, стратегія, психологічна готовність, структурно-функціональний аналіз, конструювання

Анотація

Аналізується вплив інформаційної невизначеності на процес розв’язування складних задач, а також співвідношення задачних обмежень й особистісних характеристик того, хто розв’язує задачу. Обґрунтовується адаптаційна функція психологічної готовності особистості до розв’язання творчих задач за умов екстремальності та інформаційної невизначеності. Розглядається системоутворювальна роль стратегії в організації творчої мисленнєвої діяльності. Наголошується на важливості врахування взаємодії впливів особистісного характеру і дій середовищних факторів при оцінці інформативності показників когнітивного компонента творчого потенціалу щодо прогнозування майбутніх творчих здобутків особистості. Акцентується увага на домінантній ролі адекватно сконструйованих значеннєвих смислів для забезпечення ефективності розв’язування життєво важливих задач. Обґрунтовується суть структурного, функціонального й структурно-функціонального конструювання та їх ресурсний потенціал щодо побудови актуальних інформаційних структур у процесі розв’язання задач. Аналізуються компоненти психологічної готовності особистості до творчої мисленнєвої діяльності. Розглядаються психологічні особливості розв’язування творчих задач старшокласниками. Поведінкова діяльність особистості інтерпретується як складна конструкція, що визначається як формою її реагування на стимули навколишнього світу, так і творчою активністю, спрямованою на розв’язування актуальних проблемних ситуацій. Розглядаються функції вчинків як засобів опанування творчого інструментарію діяльності та її результатів. Аналізуються детермінанти особистісного становлення старшокласників і його результати, зокрема, об’єктивні досягнення відповідно до рівня домагань, який визначає рівень складності задач, бажаних для розв’язання. Показано, що криза підліткового віку детермінується значним градієнтом дефіциту прогностично необхідної інформації для розв’язування підлітками актуальних задач. Обґрунтовуються можливості формування психологічної готовності старшокласників до творчої мисленнєвої діяльності в процесі навчально-виховної роботи в школах і закладах позашкільної освіти. Презентується розроблена В. О. Моляко система КАРУС як інструмент розв’язання життєво важливих задач, її адаптаційний, коригувальний і розвивальний потенціал.

Посилання

Зеньковський В. В. Проблема психічної причинності. Київ, 1914. 408 с.

Моляко В. О. Творча конструктологія (пролегомени). Київ : Освіта України, 2007. 388 с.

Роменець В. А. Історія психології. ХІХ – початок ХХ століття. Київ : Либідь, 2007.

Bandura A. Social Learning Theory. Englewood Cliffs : Prentice Hall, 1977. 274 p.

Cropley A. In praise of convergent thinking. Creativity Research Journal. 2006. Vol. 18 (3). P. 391–404.

Finke R. A., Ward T. B., Smith S. M. Creative cognition: theory, research, and applications. The MIT Press, 1992.

Frankl V. Man’s Search for Meaning. Boston : Beacon Press, 2006.

Kim K. H. Meta-analyses of the relationship of creative achievement to both IQ and divergent thinking test scores. The Journal of Creative Behavior. Vol. 42 (2). P. 106–130.

Runco M. A., Acar S. Divergent thinking as an indicator of creative potential. Creativity Research Journal. 2012. Vol. 24 (1). P. 66–75.

Silvia P. J., Nusbaum E. C., Berg C., Martin C., O’Connor A. Openness to experience, plasticity, and creativity: Exploring lover-order, high-order, and interactive effects. Journal of Research in Personality. 2009. Vol. 43 (6). P. 1087–1090.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27

Номер

Розділ

ЕМПІРИЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ