УНІВЕРСАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ ІЗ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ДЛЯ ФАХІВЦІВ ПЕРШОЇ ЛІНІЇ: МЕТОДОЛОГІЯ, СТРУКТУРА, ВПРОВАДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-4-10Ключові слова:
психічне здоров’я, розлад психічного здоров’я, стигма, валідизація стану психічного здоров’я, універсальний тренінг психічного здоров’я.Анотація
Анотація. У цій статті описано результати розробки програми «Універсальний тренінг психічного здоров’я» (УТПЗ), яка спрямована на підготовку фахівців першої лінії до взаємодії з людьми зі складнощами психічного здоров’я. Задля підвищення доступності та розширення охоплення населення послугами у сфері психічного здоров’я в усьому світі діє принцип делегування функції первинної психосоціальної підтримки осіб із психічними розладами навченим фахівцям першої лінії. Універсальний тренінг з психічного здоров’я, який є українським продуктом, розроблявся як освітня програма для фахівців першої лінії щодо якісного реагування під час взаємодії з людьми, що потребують допомоги з питань психічного здоров’я. Такими фахівцями є працівники поліції, державної служби з надзвичайних ситуацій, соціальних служб, цен- трів зайнятості, закладів освіти, фармацевтичні працівники, представники духовенства та інші, хто щодня спілкується з багатьма людьми. Універсальний тренінг з психічного здоров’я розроблено в межах Українсько-Швейцарського проєкту «Психічне здоров’я для України» (MH4U). Тренінг є універсальним, оскільки його 5-крокова модель пропонує стандартну структуру для взаємодії з людьми зі складнощами психічного здоров’я. Крім того, цей алгоритм підходить для різних фахівців першої лінії, оскільки загальна структура взаємодії не змінюється, а змінюється лише перелік психічних розладів, з якими найчастіше стикаються у своїй роботі фахівці тієї чи іншої сфери. Програма навчає п’яти відносно простих, але важливих кроків: розпізнати стан психічного здоров’я, почати розмову про психічне здоров’я та зменшити стигму, надати підтримку та надію на підвищення якості життя, скерувати за професійною допомогою та переконатися, що рекомендація була успішною.
Посилання
Універсальний тренінг із психічного здоров’я (УТПЗ) для фахівців першої лінії : посібник для тренерів / Горбунова В. та ін. 2-ге вид., доп. і перероб. 2022.
Anderson M., Werner-Seidler A., King C. et al. Mental health training programs for secondary school teachers: a systematic review. School Mental Health. 2019. Vol. 11(3). Р. 489–508.
APA: Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. American Psychiatric Association. Arlington, VA, 2013.
Blau F. D., Koebe J., Meyerhofer P. A. Who are the essential and frontline workers? Bus Econ. 2021. Vol. 56(3). Р. 168–178.
Mental health training programmes for non-mental health trained professionals coming into contact with people with mental ill health: a systematic review of effectiveness / Booth A., Scantlebury A., Hughes-Morley A. et al. BMC Psychiatry. 2017. Vol. 17(1). Р. 196.
Supporting and sustaining non-specialists to deliver mental health interventions in Low-and Middle-Income Countries: an umbrella review / Bunn M., Gonzalez N., Falek I. et al. Intervention. 2021. Vol. 19(2). Р. 155–179.
WHO mental health Gap Action Programme Intervention Guide (mhGAP-IG): the first pre-service training study / Chaulagain A., Pacione L., Abdulmalik J. et al. International Journal of Mental Health Systems. 2020. Vol. 14(1). Р. 47.
Derzhspozhyvstandart of Ukraine: Держспоживстандарт України. Класифікатор професій ДК 003: 2010. Держспоживстандарт України; Наказ, Класифікатор від 28.07.2010 № 327. 2010.
Fiske Z. R., Songer D. M., Schriver J. L. A national survey of police mental health training. Journal of Police and Criminal Psychology. 2021. Vol. 36(2). Р. 236–242.
Mental Health and Psychosocial Support in Ukraine: Coping, Help-seeking and Health Systems Strengthening in Times of War / Frankova I., Bahmad M. L., Goloktionova G. et al. ARQ National Psychotrauma Center & VU Amsterdam. 2024.
Establishing the role of the pharmacist in mental health: implementing Mental Health First Aid into the doctor of pharmacy core curriculum / Frick A., Osae L., Ngo S. et al. Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2021. Vol. 13(6). Р. 608–615.
Effectiveness of peer-delivered interventions for severe mental illness and depression on clinical and psychosocial outcomes: a systematic review and meta-analysis / Fuhr D. C., Salisbury T. T., De Silva M. J. et al. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. 2014. Vol. 49(11). Р. 1691–1702.
Gorbunova V., Klymchuk V. Universal mental health training pilot trial in Ukraine. [Data set]. Zenodo. 2023.
Mental Health First Aid is an effective public health intervention for improving knowledge, attitudes, and behaviour: a meta-analysis / Hadlaczky G., Hökby S., Mkrtchian A. et al. International Review of Psychiatry. 2014. Vol. 26(4). Р. 467–475.
Applying systems thinking to task shifting for mental health using lay providers: a review of the evidence / Javadi D., Feldhaus I., Mancuso A. et al. Global Mental Health (Camb). 2017. Vol. 4. e14.
Kitchener B. A., Jorm A. F. Mental Health First Aid: an international programme for early intervention. Early Intervention in Psychiatry. 2008. Vol. 2(1). Р. 55–61.
Morgan A. J., Ross A., Reavley N. J. Systematic review and meta-analysis of Mental Health First Aid training: effects on knowledge, stigma, and helping behaviour. PLoS One. 2018. Vol. 13(5). e0197102.
Mental health stigma in Ukraine: cross-sectional survey / Quirke E., Klymchuk V., Suvalo O. et al. Global Mental Health (Camb). 2021. Vol. 8. e11.
How is mental health care provided through community pharmacies? A quest for improvement / Samorinha C., Saidawi W., Saddik B. et al. Pharmacy Practice. (Granada). 2022. Vol. 20(2). Р. 2648.
Implementing mental health training programmes for non-mental health trained professionals: a qualitative synthesis / Scantlebury A., Parker A., Booth A. et al. PLoS One. 2018. Vol. 13(6). e0199746.
Thomas S., Watson A. A focus for mental health training for police. Journal of Criminological Research, Policy and Practice. 2017. Vol. 3(2). Р. 93–104.
A national train-the-trainer program to enhance police response to veterans with mental health issues: primary officer and trainer outcomes and material dissemination / Weaver C. M., Rosenthal J., Giordano B. L. et al. Psychological Services. 2022. Vol. 19(4). Р. 730–739.
WHO: mhGAP intervention guide for mental, neurological and substance use disorders in non-specialised health settings: mental health Gap Action Programme (mhGAP). World Health Organization, 2016.