ЕФЕКТИВНІСТЬ ПРОГРАМИ «ПСИХОСОЦІАЛЬНА ПІДТРИМКА ДЛЯ ОСВІТЯН»
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-4-8Ключові слова:
психічне здоров’я, психосоціальна підтримка, освіта, діти та підлітки, педагоги.Анотація
Анотація. Дослідження стало спільною роботою ГО «Смарт освіта», Житомирського державного університету, міжнародної організації «Americares» (за наукового консультування асоційованої професорки Іллінойського університету докторки Тари Пауелл). Програма «Психосоціальна підтримка для освітян» розроблена як відповідь на виклики війни та спрямована на розвиток обізнаності вчителів із питань психічного здоров’я та готовності до психосоціальної підтримки учнів та їхніх батьків. Завданнями актуального дослідження була перевірка ефективності програми Психосоціальної підтримки освітян та здійсненність програми під час війни в Україні. Програма побудована на основні Універсального тренінгу з психічного здоров’я для фахівців першої лінії (Україно-Швейцарський проєкт «Психічне здоров’я для України»), що дозволило врахувати як світові тенденції у здійсненні першого втручання у психічне здоров’я, так і український контекст. Дослідженням охоплено педагогів різних ланок освіти всіх регіонів України. Дослідження ефективності програми здійснене як нерандомізоване контрольоване дослідження у три етапи: до, після та через місяць після навчання за Програмою. Результати підтвердили статистично значимі зміни за показниками обізнаності з питань психічного здоров’я та основними кроками здійснення психосоціальної підтримки в експериментальній групі, тоді як у вчителів з контрольної групи виявлені зміни є незначними і такими, що можуть вважатися випадковими. Здійснено опис окремих тенденцій динаміки обізнаності та готовності вчителів залежно від ланки освіти, в якій працюють, досвіду педагогічної діяльності та рівня освіти. Найвищі показники динаміки обізнаності продемонстрували освітяни, що працюють у початковій ланці та у загальній середній освіті. Натомість значимих відмінностей між вчителями, що проживають у різних регіонах, у місті та сільській місцевості не виявлено.
Посилання
Групові форми роботи в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (досвід упровадження) / заг. ред. В. Г. Панка, І. І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2020. 122 с.
Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах : навчально-методичний посібник / заг. ред. Чернобровкін В. М., Панок В. Г. Київ : Університетське вид-во Пульсари, 2017. 208 с.
M ental health training programs for secondary school teachers: a systematic review / Anderson M., Werner-Seidler A., King C. et al. School Mental Health. 2019. Vol. 11(3). Р. 489–508.
Developing a Culturally Relevant Measure of Resilience for War-Affected Adolescents in Eastern Ukraine / Bogdanov S., Girnyk A., Chernobrovkina V., Chernobrovkin V., Vinogradov A., Harbar K., Kovalevskaya Y., Basenko O., Ivanyuk I., Hook K., Wessells M. Journal on Education in Emergencies. 2021. Vol. 7(2). P. 311–334. DOI: https://doi.org/10.33682/wxrd-x8fq
Universal mental health training for frontline professionals: evaluation of pilot trial in Ukraine / Gorbunova V., Klymchuk V., Portnytska N., Savychenko O., Tychyna I., Steffgen G. Open Research Europe. 2024. Vol. 4(19). Р. 19.
M ental health training for secondary school teachers in Haiti: a mixed methods, prospective, formative research study of feasibility, acceptability, and effectiveness in knowledge acquisition / Eustache E., Gerbasi M. E., Smith Fawzi M. C., Fils-Aimé J. R. et al. Global Mental Health (Camb). 2017. Mar 6; 4. e4. DOI: 10.1017/gmh.2016.29. PMID: 28596905; PMCID: PMC5454794.
M ental health support and training to improve secondary school teachers’ well-being: the WISE cluster RCT / Kidger J., Evans R., Bell S. et al. Public Health Research. 2021. Nov. №. 9.12.
Empowering School Staff to Support Pupil Mental Health Through a Brief, Interactive Web-Based Training Program: Mixed Methods Study / Soneson E., Howarth E., Weir A., Jones P. B., Fazel M. Journal of Medical Internet Research. 2024. Vol. 26. e46764.