ВПЛИВ БУЛІНГУ НА ВИНИКНЕННЯ ТРИВОЖНОСТІ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psy-2024-4-7Ключові слова:
булінг, тривожний розлад, панічний розлад і соматичні симптоми тривоги, генералізований тривожний розлад, розлад сепараційної тривоги, соціальна фобія, шкільна фобія.Анотація
Анотація. У статті описані результати експериментального дослідження впливу булінгу на виникнення тривожності у підлітковому віці. Процедура дослідження відповідала схемі квазіексперименального плану ex-post-facto із залученням однієї експериментальної та однієї контрольної групи. На першому етапі дослідження отримано емпіричні дані про наявність булінгу за допомогою комплексного опитувальника OLWEUS у закладах освіти (описаного авторським колективом у складі Л. Найдьонової, Ю. Букіної, Л. Григоровської, Н. Дятла). На основі результатів дослідження учнів було розподілено на експериментальну та контрольну групу. До експериментальної групи увійшли учні, результати опитування яких проілюстрували те, що вони зазнавали булінгу. До контрольної групи увійшли учні, результати опитування яких проілюстрували те, що вони не зазнавали булінгу. На другому етапі дослідження аналізувались прояви тривожності досліджуваних експериментальної та контрольної груп за допомогою шкали SCARED-C (опитувальник для дітей та молоді). Перевірка статистичної достовірності результатів дослідження здійснювалась за допомогою t-критерію Стьюдента для незалежних вибірок. Дослідження наявності булінгу в учнів експериментальної групи показало, що 81,82% досліджуваних 1-2 рази за останні кілька місяців зазнавали булінгу у школі у формі образливих прізвиськ та насміхання, наклепів, залякування, принизливих повідомлень за допомогою соціальних мереж і телефонних дзвінків. Досліджувані контрольної групи не зазнавали булінгу у школі. Порівняння відсоткового вираження видів тривожності в учнів обох груп та використання t-критерію Стьюдента засвідчило підтвердження гіпотези про те, що наявність булінгу у шкільному середовищі зумовлює виникнення соціальної та шкільної фобії. Однак отримано спростування гіпотези щодо причин виникнення ознак тривожного та панічного розладу з вираженими соматичними симптомами тривоги. Іншими словами, прояви цих видів тривожності у досліджуваних експериментальної групи провокуються не виключно наявністю булінгу у шкільному середовищі, а й іншими вагомими факторами, які потребують вивчення. Також додаткового вивчення потребують причини, які зумовлюють високе відсоткове вираження цих видів тривожності в учнів контрольної групи, які не зазнавали булінгу протягом останніх кількох місяців.
Посилання
Барліт О. О. Форми і методи подолання (мінімізації) соціально-педагогічної та психологічної проблеми булінгу в освітньому середовищі. Горизонти освіти. 2012. № 2. С. 44–47.
Горбунова В. В. Експериментальна психологія в схемах і таблицях : навчальний посібник. Київ : Видавничий Дім «Професіонал», 2007. 208 с.
Горбунова В. В. Етичні та правові аспекти психологічних досліджень. Практична психологія соціальна робота. 2005. № 3. С. 18–23.
Загурська І., Дем’янчук Ю. До проблеми планування та організації експериментальних досліджень у психології. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2023. Вип. 15. С. 35–42.
Кормило О. Явище булінгу в освітньому просторі. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Психологія». 2015. Вип. 35. С. 174–187.
Мельниченко А. Зрозуміти (і здолати) булінг. Харків : Віват, 2024. 304 с.
Найдьонова Л. А. Діагностика булінгу і кібербулінгу : методичні рекомендації / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ, 2019. 94 с.
Bacchini E., Esposito G., & Affuso G. School experience and school bullying. Journal of Community & Applied Social Psychology. 2009. Vol. 19. P. 17–32. URL: http://dx.doi.org/10.1002/casp.975.
Duncan A. Bullying in American Schools: A Social-Ecological Perspective on Prevention and Intervention, edited by Dorothy L. Espelage & Susan M. Swearer. Journal of Catholic Education. 2006. Vol. 10(2). URL: http://digitalcommons.lmu.edu/ce/vol10/iss2/12.
Olweus D. Annotation: Bullying at school: Basic facts and effects of a school based intervention programme. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1994. № 35. P. 1171–1190.