ФУНКЦІОНУВАННЯ ОБРАЗА-ОРІЄНТИРА У ПРОЦЕСІ ТВОРЧОЇ МИСЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ В УСКЛАДНЕНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • Валентин Моляко Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
  • Тетяна Третяк Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2024-3-13

Ключові слова:

конструювання, інформація, задача, творче мислення, стратегія, образ

Анотація

Здійснюється аналіз базових компонентів дивергентного мислення. Розводяться поняття творчого та дивергентного мислення. Аналізується функціонування асоціативності у процесі творчого мислення. Обґрунтовується співвідношення креативності й інтелекту у структурі творчої особистості. Розглядається ідея надгенералізованого мислення у масштабі креативності, розроблена Г. Айзенком, а також перспективи розвитку психології креативного мислення у системі координат теорії Кемпбелла. Подається аналіз системи КАРУС, розробленої В.О. Моляко. Доводиться доцільність і надійність її реалізації як інструменту реалізації й інтерпретації творчої мисленнєвої діяльності людини. Творче мислення розглядається як розв’язування творчих задач. Обґрунтовуються результати аналізу експериментальних даних за підсумками дослідження функціонування суб’єктивних орієнтирів у процесі творчого мислення старшокласників. Проаналізовано прояви стратегій аналогізування, комбінування, реконструювання при побудові досліджуваними шуканих конструкцій. Утворення образів-орієнтирів у процесі творчої мисленнєвої діяльності пов’язане з вивченням структурних і функціональних характеристик наявних інформаційних структур, отже, конструктивні елементи можуть виявитися аналогами-орієнтирами: а) практично не зазнаючи впливу трансформуючих перетворень; б) суб’єктивний орієнтир утворюється на відповідному етапі конструктивних трансформацій, реалізації стратегій конструювання, внаслідок чого віднаходиться нова прогностично-необхідна інформація для вирішення актуальної задачі, конструюються і застосовуються з цією метою віддалені аналоги, антиподи та їх комбінації, що становить основу функціонування образів-орієнтирів у процесі творчої мисленнєвої діяльності особистості.

Посилання

Функціонування творчого мислення в інформаційно-віртуальному просторі суб’єкта : монографія / В.О. Моляко, Ю.А. Гулько, Н.А. Ваганова та ін. ; за ред. В.О. Моляко. Київ, 2021. 165 с.

Campbell D. T. Blind variation and selective retention in creative thought as in other knowledge processes. Psychological Review. 1960. № 67. P. 380–400.

Dorfman L. A metaindividual model of creativity. New directions in aesthetics, creativity, and the arts / Eds. P. Locher, C. Martindale, L. Dorfman. New York: Baywood Publishing Co, 2005. P. 105–122.

Eysenck H.G. Genius: The natural history of creftivity. Cambridge : Cambridge University Press, 1995.

Furnham A., Crump Y., Batey M., Camorro-Premuzis T. Personality and ability predictors of the “Consequences” Test of divergent thinking in a large non-student sample. Personality and Individual Differences. 2009. № 46. P. 536–540.

Martindale C. The clockwork muse: The predictability of artistic styles. New York : Basic Books, 1990.

Martindale C. Creativity, attention, and cognitive disinhibition. La psicologia delle arti oggi / Ed. R. Tomassoni. Milano : Angeli, 2002. P. 89–99.

Martindale C. Creativity, primordial cognition, and personality. Personality and Individual Differences. 2007. № 43. P. 1777–1785.

Mednick S.A. The associative basis of the creative process. Psychological Review. 1962. № 69. P. 220–232.

Rothenberg A. Janusian process. Encyclopedia of creativity / Eds. M.A. Runko, S.R. Pritzker. San Diego : Academic Press. 1999. № 2. P. 103–108.

Silvia P.J., Winterstein B.P., Willse J.T. et al. Assessing creativity with divergent thinking tasks: Exploring the reliability and validity of new subjective scoring methods. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2008. № 2 (2). P. 68–85.

Simonton D.K. Creativity and discovery as blind variation: Campbell’s (1960) BVSR model after the halfcentury mark. Review of General Psychology. 2011. № 15 (2). P. 158–174.

Staw B.M. An evolutionary approach to creativity and innovation. Innovation and creativity at work: Psychological and organizational strategies / Eds. M.A. West, G.L. Farr. New York : Wiley, 1990. P. 287–308.

Wilson R.C., Guilford J.P., Christensen P.R., Lewis D.J. A factor-analytic study of creative-thinking abilities. Psychometrika. 1954. № 19. P. 297–311.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-29

Номер

Розділ

КОНЦЕПЦІЇ ТА МЕТОДИЧНІ РОЗРОБКИ