ІНДИКАТОРИ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИРІШЕННІ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ

Автор(и)

  • Марія Шепельова Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України

DOI:

https://doi.org/10.32782/psy-2024-3-10

Ключові слова:

творче мислення, невизначеність, індикатори творчого мислення, сприймання, розуміння, контент-аналіз

Анотація

Розвиток творчого мислення як тактико-стратегічного механізму прийняття рішень в умовах невизначеності має бути пріоритетним завданням підготовки майбутніх фахівців до професійної діяльності у сучасних умовах. Тому виникає необхідність дослідження особливостей розуміння студентами невизначених ситуацій і на цій основі розробки адекватних психолого-педагогічних засобів як діагностики, так і розвитку творчого мислення здобувачів вищої освіти. У цій публікації ми презентуємо четверту частину з циклу досліджень, присвячених вивченню особливостей розуміння студентами невизначених ситуацій. За результатами контент-аналізу відповідей здобувачів вищої освіти на четверте експериментальне завдання виокремлено такі змістові категорії: бажання зіпсувати машину сусіда (59%); бажання підставити сусіда (11%); бажання вплинути на психічний стан сусіда (6%); жарт (5%); власна користь (5%); добра справа (4%); помилкова відповідь (3%); відсутність відповіді (6%). Узагальнивши результати аналізу особливостей вирішення студентами чотирьох експериментальних задач, виокремлено такі змістові індикатори творчого мислення: оригінальність відповіді; адекватність умові задачі; об’єктивна/суб’єктивна спрямованість; орієнтація на знання/орієнтація на вигадку (уяву); прояви застосування когнітивних стратегій; оптимістичність/песимістичність; конструктивність/деструктивність; критичність ставлення до умови задачі; цілісне моделювання ситуації. Також необхідно враховувати такі формальні характеристики, як кількість запропонованих варіантів відповіді, формулювання у формі припущення чи констатації, наявність роз’яснення (короткого чи розгорнутого), наявність опису ситуації, доповнення додатковими деталями. Отримані результати можуть стати підґрунтям для розробки адекватних психолого-педагогічних засобів як діагностики, так і розвитку творчого мислення здобувачів вищої освіти в умовах невизначеності.

Посилання

Моляко В.О. Творча конструктологія (пролегомени). Київ : Освіта України, 2007. 368 с.

Моляко В.О., Шепельова М.В. Прояви творчого мислення при розв’язуванні студентами експериментальних ситуацій з високим ступенем невизначеності. Журнал соціальної та практичної психології. 2023. № 2. С. 24–29.

Шепельова М.В. Вплив суб’єктивних орієнтирів на розуміння студентами невизначених ситуацій. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія : Психологія. 2023. Т. 34 (73). № 1.

Шепельова М.В. Прояви творчості у розумінні студентами невизначених ситуацій. Функціонування творчого мислення в умовах інформаційної невизначеності : матеріали ХХІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (30 травня 2023 року, Київ). Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. С. 123–129.

Krippendorff K. Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks, London, New Delhi : Sage Publications, 2004. 412 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-29

Номер

Розділ

ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНІ ДОСЛІДЖЕННЯ